Jumaat, 12 Ogos 2011

Salah Faham Puasa 2 - Kentut dalam Air Batal Puasa

Pruuuut...ahhhh, kentut wangi dah kuar, heheh. Ak nak tanya korang, wujudkah manusia yang TAK PERNAH KENTUT dalam dunia ni? Wujud ke? Ak pasti dan percaya hampir semua orang dalam dunia ni kentut. Takde yang terlepas daripada melakukan aktiviti biologi yang normal ni tak kiralah Siti Nurhaliza, Lady Gaga mahupun Hitler sekalipun. Yang aku tak pasti adalah ramai ke tidak manusia yang suka kentut dalam air. Dan aku tak pasti apa sebabnya dorang berbuat demikian. Suka kot tengok buih kuar dalam air. Takde kejenye nak kentut dalam air yeop~ Disebabkan wujudnya manusia yang kentut dalam air nilah maka ada fatwa tak rasmi konon kalau kentut dalam air boleh batal puasa - yang ni salah sorang ustazah aku yang gitau ni dan aku percaya ada ramai yang pernah dengar tentang benda nih. Aku tak salahkan ustazah tu sebab pada aku takde manusia yang sempurna ilmunya di dunia ni. Dan aku tak salahkan orang yang menyebarkannya kerana itu adalah disebabkan mereka tak tau. Apa pun aku rasa aku kena betulkan pandangan yang tak berapa tepat ni. Cuba baca yang ni.
Isu kentut dalam kolam dan hubungan dengan batal puasa adalah sikap mencari-cari hukum dalam daerah kemaafan Islam. Maksudnya tidak usahlah kita mencari hukum dalam urusan yang didiamkan oleh syara'. Sebagaimana satu HR Daruqutni, "Allah mendiamkan beberapa hal sebagai rahmat utk mu, tanpa lupa, maka janganlah kamu tercari-cari (hukumnya)." (tarjeeh Imam Nawawi, hadith hasan) Kentut dalam kolam tidak membatalkan puasa kerana tidak ada dalil yang mengatakan batal.
Kalau korang nak baca huraian yang lebih lanjut korang bolehlah baca kat post di Scribd ni. Jadi lepas ni janganlah duk tahan-tahan lagi kentut tu lau nak p berkubang ye. Lau jadi cam kat bawah ni tak ke naya korang nanti: 




Kepada sesiapa yang merasakan kentut dorang ada unsur-unsur toksik/nuklear tu janganlah kentut di dalam air mentang-mentang dah tau tak batal puasa. Kang ada plak yang arwah sebab kentut korang tu: 


Sebaliknya, lepaskanlah kentut korang bagi tujuan yang berfaedah seperti ni: 



Semanis kencing manis, selamat beramal!

1 ulasan:

  1. Main di BOLAVITA banyak keuntungannya
    Dengan pelayanan 24 jam
    Info Lebih Lanjut Bisa Hub kami Di :
    Live Chat Online 24 JAM NONSTOP !!!
    WA : +628122222995
    Pin BBM : BOLAVITA / D8C363CA (NEW)
    bandar sabung ayam Bolavita

    BalasPadam