Khamis, 11 Ogos 2011

Salah Faham Puasa 1 - Korek hidung/telinga Batal Puasa

"Alamak, lupe ak pose"
Sempena bulan puasa ni ak nak share beberapa salah faham yang ak dengar sejak kecik lagi:

1) Korek taik hidung/telinga batal puasa: 

Nasib baik telinga tak jadi panjang camni
Disebabkan ikut benda nilah maka ak merana sepanjang 15 kali bulan puasa. Merana owh takleh korek taik idung. Lau rasa gatal pun ak terpaksa garu kat luar hidung je sampai berbelang hidung tu. Lau gatal telinga lak terpaksa tarik-tarik cuping telinga.  Takut weh nak korek. Yelah, kalau korek kang batal puasa. Kalau batal puasa maka tak cukup la puasa. Kalau tak cukup puasa maka tak boleh raya. Kalau tak boleh raya tak dapat la duit raya.Aduh, memang seksa zaman-zaman kejahilan itu. 

Setelah masuk 'u' dan pandai main internet ni lah barulah ak tau korek idung ni tak membatalkan puasa. Kalau tak nayalah aku sepanjang puasa semata-mata sebab benda ni. Namun, diingatkan kepada pelayar-pelayar blog sekalian...aku bukanlah alim ulama atau sesiapa dalam bidang agama. Kalau korang nak tau lagi lanjut korang tanyalah ngan ustaz yang lagi pandai. Yang ak sharekan ngan korang ni pun ak dapat daripada Scribd. Kalau korang nak yang versi laaaaagi panjang bolehlah tekan link tu. Ni hah, amik korang: 

Sememangnya tiada dalil jelas dari al-Quran mahupun as-Sunnah yang melarang daripada mengorek hidung ataupun telinga. Bagi yang berpendapat ianya membatalkan mereka bersandar kepada dalil:

Sempurnakanlah wudhu’ dan bersungguh-sungguhlah dalam menyedut air ke dalam hidung (dan menghembusnya) kecuali jika kamu sedang berpuasa. [Dikeluarkan oleh Ibn Majah dan dinilai sahih oleh al-Albani di dalam Shahih Sunan Ibn Majah – hadis no: 333 (Kitab Thaharah, Bab Anjuran menyedut air ke dalam hidung…).]

antara hadith lain
...berlebih-lebihlah dalam memasukkan air ke dalam hidung (memasukkan secara sepenuhnya) kecuali ketika berpuasa. (Hadis Riwayat Abud Daud, no. 2366, at-Tirmidzi, no. 788, an-Nasa’e, no. 87)

Daripada sabda Rasulullah s.a.w “…menyedut air ke dalam hidung (dan menghembusnya) kecuali jika kamu sedang berpuasa.” Difahami sebagai dilarang menyedut air ke dalam hidung ketika sedang berpuasa. Jika dimasukkan air maka perbuatan tersebut membatalkan puasa. Pemahaman ini kemudian diluaskan kepada semua rongga tubuh berdasarkan qiyas (analogi).

Fahaman ini adalah tidak tepat kerana pengecualian yang dimaksudkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bukan ditujukan kepada menyedut air ke dalam hidung tetapi kepada “bersungguh-sungguh” dalam penyedutan tersebut. Dalam erti kata lain yang dimaksudkan oleh Rasulullah ialah, apabila berwudhu’ dalam keadaan berpuasa, tidak perlu bersungguh-sungguh menyedut air ke dalam hidung kerana dibimbangi sebahagiannya akan masuk jauh ke dalam sehingga sampai ke tenggorok dan ditelan sebagai “minuman.” [Yusuf al-Qaradhawi - Fiqh al-Siyam, ms. 117. Dinukil dari Menelan Air Liur Tidak Membatalkan Puasa, Jahabersa]
Panjang kan, kan, kan. Ak rasa korang bleh faham la kan hukumnya korek idung tu. Lau nak lagi jelas aku sarankan sangat korang supaya baca artikel penuh di Scribd. Tak pun korang bleh gak dengar penerangan Ustaz Azhar dalam video nih:

 

Tapi ak ingatkan korek-korek jugak tapi jangan jadi seperti insan kat bawah ni. Taik hidung tu mungkin sedap tapi sah-sah la batal puasa korang lau korang makan: 

Sedap kot taik idung tu ye?

Dalam post akan datang ak akan ceritakan plak pasal salah faham berikut lak, so continue lah ikut blog ni eh?

2) Kentut dalam air batal puasa
3) Gosok gigi batal puasa
4) Dah masuk imsak takleh makan dah

1 ulasan:

  1. Klau korek telinga dgn putik kapas atau pkai earpick boleh ke? Tk btal jugak?

    BalasPadam