Ahad, 14 Ogos 2011

Salah Faham Puasa 3 - Perlu ke Tunggu Lailatulqadar? (Pemikiran Mizan Qistina)

Aku teringat masa kecik-kecik yang mana aku selalu pegi surau tatkala malam menjelang di bulan Ramadhan. Yela, ikut kawan-kawan join jemaah semayang tarawih (bila imam laung selawat, kamilah yang paling gempak, satu kampung bleh dengar owh). Dan pada malam Ramadhan juga orang sibuk bercerita pasal Lailatul-qadar, malam yang penuh keajaiban dan kemisterian. Macam-macam cerita yang kita boleh dengar. Antara dakwaannya:

1. Ada orang pi surau, nak amik wudhu' tapi tak boleh sebab tangan tak boleh masuk dalam air, air tu macam membeku.
2. Ada orang nampak pokok sujud pada waktu malam tu.
3. Air laut tetiba rasa tawar.
4. Sorang ni duk pi belek daun kat pokok apa entah, tapi yang peliknya daun tu terbalik daripada side yang normalnya.
5. Ada orang nampak cahaya turun  dari langit (alien kot)
6. Ada orang nampak seperti benda terbang kat langit (ala-ala Santa Claus pun ada)
7. Malam Lailatulqadar takde salakan anjing.
Tak mustahil korang akan dengar plak citer planet jatuh ke laut nti
Dan aku juga pernah baca satu risalah dalam tulisan jawi (tulisan tangan lagi tu, chain letter traditional neh). Konon Tokku Pulau Manis, yang dikatakan seorang wali Allah pernah gak alami benda pelik masa malam lailatulqadar. Ceritanya, beliau nak amik wudhu', so dia letak la serban beliau dekat tepi satu pokok buluh. Lepas selesai amik wudhu' tu, dia nampak serban tu dah ada nun tinggi di sayup ujung rumpun buluh tu. So tahulah dia bahawa malam tu lailatulqadar dan dia pun angkat tangan menadah doa supaya keturunannya dijadikan dari kalangan orang yang soleh. Begitulah ceritanya yang aku pun tak tahu kesahihannya.

Disebabkan cerita-cerita macam ni maka wujud salah faham pasal konsep sebenar Lailatulqadar. Sampai ada yang anggap Lailatulqadar ni benda yang mengarut, yang sama macam citer dongeng. Korang bleh nilai sendiri la kesan citer ni kepada umat Islam sampaikan wujud golongan cam Mizan Qistina ni:

Giler kan soalan dia? Bagi yang first time baca mesti dah kutuk gila-gila punya. Takde dah nak tanya, konformkan apa pendirian dia. "Hamboi, ko tudung tak pakai, aurat tak jaga macammana nak jumpa Lailatulqadar?", "apa kejadahnya tanya soalan lagu neh, dah tak nak ngaku Islam ke?", "Orang bodoh je yang tanya soalan camneh" dan macam-macam lagi. Camtulah sikap kita terus menghukum tanpa kita nak usul periksa apa pemahaman dia sebenarnya. Kita tengok apa dia kata seterusnya: 


So kat sini kita dah tau, dia seperti aku dan korang juga, pernah dengar citer-citer mistik pasal Lailatulqadar ni. Aku tak tau la ustaz mana yang cakap camtu. Tapi daripada apa yang dia cakap tu kita bleh andaikan bahawa dia ni salah faham konsep. Seterusnya:


Hahaaa, lawak pun ada si Mizan Qistina ni. Tapi walaupun dia meridiculekan perkara ni, tapi memang ada benarnya argument tu. Aku rasa dia just nak terangkan pasal karut-marut tu. Dan di bawah ni korang bleh tengok dia state nyer stand pasal hal ni.

Yup, aku setuju ngan MQ dalam hal ni. Mungkin dia kurang didikan agama masa kecik, tapi tu tak bermakna pemikiran dia salah, yang salahnya mungkin pemahaman dia. Mungkin sebab dia belajar agama tak ikut tahap-tahapnya, belajar pakai Google je. Atau mungkin  gak dia faham, tapi dia raise isu ni secara provocative sampai orang salah sangka tujuan dia post soalan tu.  Maybe dia nak raise isu tentang salah faham masyarakat pasal Lailatulqadar ni. Ini sampaikan ada yang tuduh dia  ATHEIST la, nak sesatkan orang lain la, munafik dan sebagainya. Sanggup ke kita nak minta maaf balik ngan si Qistina tu lau dakwaan kita salah? Bulan pose ni tau, kang saja kurang plak balasan kebaikan kita tu sebab tuduhan melulu kita tu.

Camne plak ngan soalan aku kat atas nun? PERLU TAK KITA TUNGGU LAILATULQADAR? Jawapan aku TAk PAYAH TUNGGU LA. Kalau setakat tunggu ni, semua orang pun bleh tunggu. Duk kat tepi longkang tunggu Lailatulqadar datang, pastu nak konformkan datang ke tak pi rasa air longkang tu, beku ke tak, kaaaan? Memang dalam hadith ada disebut pasal tanda-tanda Lailatulqadar, tapi yang dituntut bukanlah menunggu atau mencari tanda-tanda berlakunya Lailatulqadar tu, sebaliknya kita digalakkan beribadat bersungguh-sungguh pada malam-malam GANJIL di antara 10 malam terakhir Ramadhan agar dapat fadilat Lailatulqadar kalau masa kita beribadat tu bertembung ngan malam al-Qadr. Kita tak disuruh cari BENDA-BENDA GANJIL yang berlaku pada malam tu.Tak caya? Korang buleh baca sineh: ASSABIEL.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan